لوگو کارینا وب

امروزه رقابت موجود در بین کسب و کارها و فروشگاه‌ های آنلاین برای گرفتن رتبه‌ های برتر درگوگل و افزایش بازدید از سایت که نهایتا موجب افزایش فروش و درآمد جهت کسب ‌وکار می‌شود بسیار شدید است و سرمایه گذاری روی سئو سایت فروشگاهی امری اجتناب ‌ناپذیر است. در چنین فضایی، یک اشتباه کوچک می‌تواند ماه ‌ها تلاش شما را به باد بدهد و عملکرد فروشگاه اینترنتی و میزان فروش سایت را تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه با کارینا وب در ابتدا شما را با مفهوم سئو آشنا کرده و سپس با اهمیت سئو سایت فروشگاهی آشنا خواهیم کرد.

سئو چیست؟

سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو، مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که در طراحی و کدنویسی سایت، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوا و لینک‌سازی خارجی انجام می‌دهیم تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کرده و بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب کنیم.

چرا باید به سئوسایت فروشگاهی توجه کرد؟

سئو سایت فروشگاهی به فرآیند بهینه ‌سازی وب‌سایت ها یا فروشگاه اینترنتی گفته می‌شود که باعث شده تا محصولات موجود در سایت در نتایج برتر گوگل دیده شوند. در واقع این فرایند باعث شده تا فروش کسب‌ و کار ها افزایش پیدا کرده و بازدید کننده زیادی به سمت وب‌ سایت ها بیایند. می‌توان گفت که سئو برای سایت‌های فروشگاهی اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر محصولات شما در صفحه اول گوگل دیده نشوند، هیچگاه شانس به فروش رسیدن را نخواهند داشت. در ادامه شما را با اهداف سئو سایت فروشگاهی آشنا خواهیم کرد:

جذب ترافیک بیشتر

با بهبود رتبه سایت خود، می توانید ترافیک بیشتری به سایت خود جذب کنید و از این طریق با فروش بیشتر، می توانید بیشترین بهره را از سایت خود بردارید.

اعتبار شما را افزایش می دهد

سایتی که در صفحات نتایج موتورهای جستجو رتبه بالایی دارد معمولاً توسط موتورهای جستجو با کیفیت بالا و قابل اعتماد در نظر گرفته می شود و این به نوبه خود اعتبار کسب و کار شما را افزایش می دهد. زمانی را صرف بهبود و افزودن محتوا به سایت خود کنید، سرعت سایت خود را افزایش دهید و در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید تا به رتبه سایت شما بالاتر رود. با سئو سایت فروشگاهی اعتبار برند و بیزنس شما افزایش خواهد یافت و در دید همگان مطرح تر خواهید بود.

برند سازی با سئو سایت

یکی از دلایل اصلی سئو سایت، برندسازی است. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که حتی بهترین ایده‌ها و برندها سریع پذیرفته نمی‌شوند. به همین جهت ما برای بهتر مطرح‌شدن کالا و خدمات، از سئو وب‌سایت استفاده می‌کنیم. با برندسازی، افراد بسیاری به خدمات ما اعتماد خواهند کرد و تعداد بازدیدکنندگان وب‌سایتمان افزایش پیدا می‌کند. ازآنجایی‌که برای ساختار وب‌سایت و محتویات آن از سئو بهره گرفته‌ایم، به‌راحتی در نتایج گوگل دیده می‌شویم. همین موضوع سبب مطرح‌شدن تدریجی برند ما در فضای وب می‌شود.

صرفه جویی درهزینه های تبلیغات

شیوه‌های بازاریابی، تغییرات زیادی کرده به گونه ای که درگذشته تبلیغات، تنها از طریق رسانه ‌های چاپی به دست مشتریان می‌رسید. اما حالا تنها با یک کلیک می‌توان به حجم عمده‌ای از تبلیغات متنوع دسترسی داشت. چه‌ بسا حتی شیوه بیان تبلیغات دیگر به‌صراحت بیان گذشته نیست. این بدین معناست که تنها کافیست یک وب ‌سایت از استانداردهای سئو برخوردار باشد. بدین ترتیب بدون شک محتویات آن مانند یک پکیج تبلیغاتی جلوی چشم مخاطبان خواهد بود. تولید محتواهای سئو، محتواهای رپورتاژ و توضیحات تکمیلی درباره هر یک از محصولات و خدمات به‌تنهایی جزء تبلیغات آنلاین پربیننده محسوب می‌شوند.

ایجاد مزیت رقابتی

رقبای شما احتمالا در سئو سایت سرمایه گذاری خواهند کرد، به این معنی که شما نیز باید سرمایه گذاری کنید. کسانی که سرمایه گذاری زیادی روی سئو می کنند اغلب در نتایج موتورهای جستجو از رقبا پیشی می گیرند و سهم بازار را به دست می آورند. نتایج در صفحه اول جستجوی گوگل بیش از 90 درصد از ترافیک را دریافت می کنند، پس شما نمی توانید در آنجا حضور نداشته باشید، به خصوص اگر رقبای شما وبسایت هایی در صفحه اول SERP دارند.

با شناسایی رقبای خود، تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف آنها و انتشار محتوا های بهینه تر میتوانید با رقبای خود در زمینه کاری رقابت نموده و از آنها پیشی بگیرید. همچنین سئو به شما کمک می‌کند تا رقبای خود را در جستجوهای آنلاین شناسایی کنید و با تحلیل روش‌های رقبا، استراتژی بهتری برای بازاریابی و فروش خود پیدا کنید.

بهبود رتبه ی سایت شما در نتاییج جستجو

اگرچه یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های سئو سایت، کسب رتبه و یا دیده‌شدن در صفحه نخست نتایج گوگل است. اما این بدین معنا نیست که با به‌دست‌آوردن جایگاه بالا در نتایج گوگل، صددرصد کسب‌وکارتان با موفقیت‌های چشمگیری روبروست. چه‌بسا شاهد آن هستیم که جایگاه بسیاری از کسب‌وکارها در تیتر اول و دوم صفحه نخست گوگل دیده شده؛ اما در عمل چندان بازدهی بالایی نداشتند. البته در اینجا درصدی از نقش پررنگ سئو و اهمیت آن کم نمی‌شود. اما هیچ‌چیز به یکباره و صددرصد به بار نمی‌نشیند. سئو سایت نیاز به استمرار و تداوم داشته و به یکباره نتیجه نمی‌دهد.

نتایج قابل اندازه گیری دریافت می کنید

با سئو، می توانید تغییرات در رتبه بندی، تبدیل ها و ترافیک وب سایت را دنبال کنید. پلتفرم‌ هایی مانند Google Analytics مجموعه جامعی از اطلاعات را ارائه می‌کنند که به شما امکان می‌دهد تا سطح فوق‌العاده‌ای را بررسی کنید. برای مثال، می‌توانید سیر خرید هر کاربر وب‌سایت را مشاهده کنید و از جمله صفحاتی که با آنها درگیر شده‌اند، کلمات کلیدی که برای جستجو استفاده کرده‌اند و اینکه آیا اقدامات خاصی را انجام داده‌اند یا خیر. شما می توانید از این بینش ها برای تنظیم و بهبود استراتژی SEO خود استفاده کنید.

اقدامات لازم جهت  سئو سایت فروشگاهی چیست؟

حالا که با مفهوم سئو فروشگاه اینترنتی و اهمیت افزایش بازدید از آن آشنا شدید، نوبت به بررسی مراحل و تدوین استراتژی سئو سایت فروشگاهی می‌رسد. این کار به شما کمک می‌کند که به مرور زمان رتبه بهتری در نتایج گوگل بدست بیاورید و با افزایش ترافیک، فروش خودتان را هم افزایش بدهید.

ارتقای سئو سایت فروشگاهی یک الزام است؛ اما درست اجرا کردن آن ضروری تر است. سئوی شتاب زده و بدون استراتژی فروشگاه های آنلاین، می تواند رتبه آن ها را حتی به نسبت قبل هم کمتر کند! از این رو خدمات سئو کارینا وب که توسط متخصصینی باتجربه طراحی و پیاده سازی می شوند، می تواند همان مهره گمشده کسب و کارتان باشد.

تحقیق کلمات کلیدی

بهینه سازی سئو داخلی

تعین ساختار سایت

بهینه سازی سئو خارجی

بهینه سازی صفحه محصولات

تحلیل رقیبان

انجام سئو تکنیکال

داشتن تقویم محتوا و محصول نویسی

انجام سئو محلی

بهینه سازی تجربه ی کاربری

 

تحقیق کلمات کلیدی را به روش صحیح انجام دهید

اگر یک کاری وجود دارد که مطلقاً هر صاحب فروشگاه آنلاینی باید انجام دهد، آن انجام عمیق تحقیق کلمات کلیدی برای فروشگاه است. هر فروشگاه اینترنتی یک دسته کلمات کلیدی دارد. با توجه به صنعت و زمینه ‌ای که در آن مشغول فعالیت هستید، باید در شروع کار، تحقیقات کلمات کلیدی را انجام دهید. چون کاربر از این طریق می‌تواند شما را پیدا کند.

بعد از انجام تحقیقات لازم، برای هر صفحه تعدادی کلمات کلیدی مشخص می‌کنیم. هدف گذاری نامناسب کلمات کلیدی روی صفحه می‌تواند باعث شود که صفحه مورد نظر حتی در 5 صفحه اول گوگل هم نمایش داده نشود. مثلا به نظر شما، زمانی که کاربر در گوگل کلمه خرید پالتو زنانه را جستجو می‌کند، دوست دارد به صفحه محصول شما در مورد پالتو زنانه برسد؟ یا شاید هم یک مقاله آموزشی در مورد خرید پالتو؟ احتمالا خیر!

کاربری که کلمه خرید پالتو زنانه را جستجو می‌کند، باید به یک دسته بندی بزرگ هدایت شود که بتواند در آن، تعداد بالایی از محصولات همچون پالتو زنانه پشمی، پالتو زنانه فوتر، پالتو زنانه چهارخانه و… را مشاهده کند. پس با دقت زیاد مشخص کنید که هر صفحه از سایت ‌تان برای کدام کلمه کلیدی مناسب است. این موضوع خیلی مهمی است که بدانید قسمت زیادی از جستجو کاربران باید به صفحات دسته بندی شما در سایت فروشگاهی‌تان ختم شود نه صفحات مقاله و محصول. برای اینکه بفهمید کاربر به چه نوع محتوایی روی کلمه مورد نظر شما علاقه دارد، بهتر است لینک‌های صفحه اول گوگل را بررسی کنید.

تعین ساختار سایت

واقعیت این است که شکل ظاهری سایت شما، تعیین می‌کند که مخاطب می‌تواند خریدش را در فروشگاه اینترنتی شما ادامه دهد یا خیر. تصور کنید برای خرید فرش وارد یک فروشگاه اینترنتی شدید. سرعت سایت پایین است و مدتی طول می‌کشد تا آیتم‌ها به‌درستی نمایش داده شوند. فونت نامناسبی برای این سایت انتخاب شده که ناخوانا یا حتی بی‌ربط به «فرش» است. دسته‌بندی مناسبی هم برای متمایز کردن فرش ماشینی از فرش دستباف یا حتی تابلو فرش وجود ندارد.

احتمالا شما به‌عنوان یک خریدار، بیش از این، زمان خود را در این سایت تلف نمی‌کنید و از آن خارج می‌شوید. همچنین ارزیابی موتورهای جستجوگر هم از سایت شما منفی خواهد بود و به رتبه‌های پایین‌تر نزول خواهید کرد.توجه به ساختار سایت و رفع مشکلات آن، یکی از موارد بسیار مهمی است که در سئو سایت فروشگاهی باید رعایت شود.

بهینه سازی صفحه محصولات

همانطور که گفته شد، در سئو سایت فروشگاهی نیاز است تا محصولات  بهینه ‌سازی شده و در صفحه اول گوگل دیده شوند. صفحات محصولات باید  اطلاعات لازم را به کاربر ارائه دهند. نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که شما باید علاوه‌بر ارائه اطلاعات کامل، تجربه کاربری خوبی را در صفحات محصول و ایجاد کنید.

لازم است تا در صفحه محصولات از ویدیو و پادکست نیز استفاده کنید. همچنین قرار دادن بخش سوالات متداول می‌تواند خریداران را به پاسخ بسیاری از سوالاتی که دارند برساند. با این کارها که خریداران متوجه می‌شود که شما به نیازهای او اهمیت داده و از شما خرید می ‌کنند.

انجام سئو تکنیکال

سئو تکنیکال یا فنی باعث بهبود سرعت سایت شده و جهت رسیدن به این سرعت مطلوب علاوه بر نیاز به بهینه کردن کد های سایت، باید حذف کد های غیر ضروری نیز انجام شود. سئو تکنیکال برای سایت فروشگاهی باید با آگاهی و توجه به جنبه‌ ها و نکات مختلفی انجام شود که عبارتند از:

  • حداقل سازی تعداد درخواست‌های از سمت سرور سایت
  • بهینه کردن کدهای HTML، CSS و JavaScript
  • استفاده از پروتکل HTTPS برای بهبود رتبه سایت
  • ایجاد سازگاری صفحه سایت فروشگاه برای نمایش در وب و موبایل
  • بهینه‌سازی تصاویر محصولات و تطبیق آن‌ها با کلمات کلیدی
  • ارسال نقشه سایت برای موتورهای جستجوگر
  • افزایش سرعت صفحات سایت و حذف باگ‌های احتمالی
  • حذف محتواهای تکراری، لینک داخلی شکسته، لینک اضافی و موارد این چنینی

انجام سئو محلی سایت فروشگاهی

در نحوه سئو سایت فروشگاهی باید به فاکتورهای بهینه‌سازی سئو محلی نیز برای مشتریان نزدیک به محل و خریداران بالقوه توجه شود. زیرا افراد زیادی از موتورهای جستجو برای یافتن محصولات مورد نیاز خود در نزدیکی محل زندگی بهره برده و رفت و آمد یا خرید حضوری را ترجیح خود برای دریافت محصولات شما می‌دانند. در نتیجه برای سئو سایت فروشگاهی هم کاربران نزدیک و هم مشتریان از راه دور باید بتوانند با سرعت و کیفیت مشابه نیاز خود را از وب سایت شما تامین کنند و به سراغ موارد و برندهای دیگر نروند.

بهینه سازی سئو داخلی

بهینه سازی همه المان ‌ها و محتویات داخلی سایت در سئو به On-Site SEO یعنی سئوسازی داخلی معروف بوده که موارد مثبتی از جمله بهبود رتبه سایت و ترافیک وب در نتیجه این اقدام برای شما مهیا می‌شود. بهینه کردن متا تگ ‌ها، عناوین و تیترهای داخلی، بهینه ‌سازی URL و تصاویر، توجه به هدینگ ‌ها و کاربرد کلمات کلیدی در آن‌ها یا ساختار، محتوا و لینک داخلی نیز از جمله اقدامات سئو داخلی سایت فروشگاهی است.

بهینه‌ سازی سئو خارجی

اقداماتی که خارج از سایت انجام شده و موجب افزایش اعتبار و قدرت آن و در نتیجه باعث ارتقاء جایگاه سایت شده به بهینه ‌سازی خارجی یا Off-Site SEO  در سئو سایت‌ های فروشگاهی مشهور است. ساختن بک لینک‌ ها و سایر الگوریتم‌ ها یا ایجاد آپدیت‌های جدید گوگل برای صفحات سایت فروشگاه نیز در این مرحله از سئو وب سایت انجام می‌شوند. دریافت و افزایش اعتبار سایت خود از دیگر سایت‌ها با آگاهی از سئو خارجی بهتر انجام می‌شود.

تحلیل رقیبان

شاید بگویید کسب رتبه خوب در گوگل و رعایت اصول سئو برای موفقیت فروشگاه کافی است. اما باید بدانید که تحلیل رقیبان یکی از اصلی ترین کار ها برای بهتر کردن اصول کاریتان است. برای تحلیل کردن فعالیت رقیبان، باید کلمات کلیدی استفاده شده در سایت فروشگاهی آن ها، تعداد بک لینک ها، سایت هایی که از آن ها بک لینک گرفته اند و …را بررسی کنید.

داشتن تقویم محتوا ومحصول نویسی

فروشگاه‌های اینترنتی معمولاً هزاران محصول مختلف را به مشتریان خود عرضه می‌کنند و این محصولات برای جذابیت بیشتر باید دارای توضیحات کامل و مفید باشند. جالب است بدانید که تولید محتوای متنی بر اساس سئو برای محصولات یک فروشگاه اینترنتی تاثیر بسزایی را بر روی وضعیت ترافیک سایت دارد و می‌توان با تولید محتواهای با کیفیت که بر اساس سئو نوشته شده‌اند قسمت عمده‌ای از فرایند بهینه سازی فروشگاه‌های اینترنتی را انجام داد.

همچنین، تقویم محتوا که به معنای مشخص کردن برنامه زمانی برای محتواهای مورد نیاز سایت می‌باشد و در آن مواردی همچون: وضعیت کلمات کلیدی و تعداد محتواهای لازم برای بازه‌های زمانی مشخص تعیین می‌شوند از اهمیت بسیاری در استراتژی سئو برخوردار است و فروشگاه‌های اینترنتی و تمامی سایت‌های شناخته شده از تقویم محتوا برای مدیریت سایت خود استفاده می‌کنند.

بهینه سازی تجربه ی کاربری

در دوره ای که گوگل Mobile-First Index را در دستور کار خود قرار داده است و آن را به یکی از فاکتورهای سئو بدل کرده است تجربه ی کاربری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. سایت شما باید بهترین تجربه ی ممکن را به کاربران بدهد. چه کاربران موبایل و چه کاربران دسکتاپ باید در سایت شما احساس راحتی داشته باشند. در حقیقت شما باید یک سفر جذاب برای مشتری خود تدارک ببینید تا کاربران از بودن در سایت شما و از خرید کردن لذت ببرند.

روی گرافیک سایت خود، تصاویر، انیمیشن ها، کال تو اکشن ها و متن هایی که می نویسید کار کنید و سعی کنید آن ها را در بهترین فرمت ممکن طراحی کنید. سایت شما باید حتما ریسپانسیو باشد و برای تمام صفحات نمایشگر موبایل و تبلت و لپتاپ بهینه شده باشد.

نتیجه گیری

در این مطلب از کارینا وب در یافتیم که باتوجه‌ به دلایل گفته شده برای حرکت کسب ‌وکارها به سمت بازاریابی مطلوب، سئو سایت فروشگاهی ضروری است. در واقع سئو سایت، به‌عنوان یکی از بهترین شیوه‌های به‌کاررفته از سوی باهوش‌ترین بازاریاب‌ها شناخته شده است. بدون شک یک وب‌سایت انفجاری با رشد ناگهانی، مستلزم سئو است. اما سئو پایان کار نیست چرا که بایستی به طور مستمر و طولانی‌مدت انجام شود تا نتیجه قابل قبولی را بر جای بگذارد.

سئو سایت فروشگاهی مزایای عمده ای برای وب سایت ها دارد و می تواند منجر به رشد تصاعدی در بلند مدت شود. برندهایی که در سئو سرمایه گذاری می کنند می توانند اعتبار و اعتماد مخاطبان را ایجاد کنند و آن را به بخشی اساسی از استراتژی بازاریابی دیجیتال تبدیل کنند. همچنین شما برای سئوی سایت خود به یک فرد متخصص نیازمند هستید. کارینا وب این نوید را به شما می دهد که با ارائه ی دوپلن سئوی پایه و سئوی حرفه ای بهترین اقدامات را برای سئوی سایت فروشگاهی شما به ارمغان بیاورد.